ם לפתח את האישיות- לפתח את השחקן תהליכי קבלת החלטות - הוקי גלגליות - Roller Hockey - עומד הבית - איגוד הגלגליות בישראל - ענף ההוקי גלגליות

לפתח את האישיות- לפתח את השחקן תהליכי קבלת החלטות

כמה קל להעביר ביקורת מהקווים?
הוראות קל לתת אך לא תמיד קל לבצע, במיוחד אם האדם שנותן את ההוראות בן 35 ואילו האדם שמקבל אותן בן 11 לערך. ראיית העולם ונקודת ההתייחסות שלהם שונה לגמרי ומכאן יוצאת רק אי הבנה. דבר אשר נראה חיוני לגמרי לאדם אחד אפילו לא עולה על דעתו של אדם אחר וזאת עובדה.
בהוקי למשל ישנו לעיתים דגש רב על מבחן התוצאה, כמדד להצלחה. בודאי לקבוצות בוגרים ולמאמני בוגרים באשר הם, ניצחונות וצבירת הנקודות הם הדבר החשוב ביותר. אולם האם הדבר נכון בפיתוח ענף ההוקי גלגליות בו הדגש האמיתי צריך להיות על חינוך, דרך, הקניית ערכים ולמידה, התנסות. לעיתים קרובות מדי הדבר איננו כך בישראל לצערנו.
בהוקי לגיל הצעיר ישנם מדריכים אשר משדרים את המשחק לשחקנים ע"י העברת הוראות רציפה במהלך המשחק ולמעשה לא נותנים לשחקנים לקבל החלטות או לפתור בעיות אשר צצות במהלך המשחק. הסיבה לכך פשוטה- המדריכים מנסים לצמצם את טעויות השחקנים על מנת לנצח את המשחק. ישנם גם הורים אשר נופלים למלכודת זו. ועל זאת נאמר שיש הורים אשר מנסים לחיות את העבר שלהם דרך ילדיהם, או את החסך שלהם בקריירת הספורט שלהם, או אפילו את חוסר הביטחון הבסיסי שלהם דרך הילד. ספורט בכללי הוא מוקד משיכה חזק להתנהגויות מסוג זה, והדבר נכון במיוחד אם הורה לא הצליח להגיע למטרה מסוג זה (בתחומו האישי שלו) ומסתמן סיכוי שבילד שלו קיים פוטנציאל להצלחה. האם אין זה מחזה שכיח לראות התערבות יתר של הורים בפעילויות הילד, כמעט עד לנקודה בה לילד אין אפשרות כלל לקבל החלטות על המגרש ומחוצה לו? 'התפתחות השחקן' כולה בדבר פתרון בעיות וקבלת החלטות מכיוון שהתפתחות השחקן כולה בדבר למידה ולמידה היא תהליך ארוך טווח יש האומרים כאורך החיים. תהליך בו החלטות טעויות ומסקנות חיוניים להצלחת תהליך אמיתי של למידה. משחק ההוקי הוא אירוע קצר מועד שהינו רק חלק מתהליך הלמידה- כמו מבחן בו השחקן הצעיר יכול לנסות את מה שהוא יודע לבצע או אינו יכול לבצע. ע"י התערבות חוזרת ונשנית בתהליך קבלת החלטות ופתרון בעיות של השחקן ע"י המדריך וההורים, נגרם הנזק לשחקנים הצעירים ובמקום תהליך למידה הם מקבלים פתרונות קצרי טווח עם 'פרסים' קצרי טווח- הניצחון ! דרך תהליך שלילי זה השחקנים אינם לומדים להיות עצמאיים על המגרש ולבטוח בעצמם- מכיוון שמובן מאליו שהמדריך וההורים אינם בוטחים בהם. מכאן שהשחקן מתקשה יותר בקבלת החלטות שונות על המגרש ומחוצה לו. סוגייה זו היא מרכזית ביותר בהתפתחות השחקן. מכיוון שהוקי משלב לימוד היסודות בגיל הצעיר ועד לגמר הגביע הוא משוחק של קבלת החלטות!  כיצד מדריכים והורים יכולים לתמוך ולעזור להתפתחות השחקן בצורה אפקטיבית יותר ?
התשובה למדריך נתונה באיכויות הדרושות על מנת להיות מדריך להתפתחות השחקן:
· תושייה – היכולת להתאים לנסיבות לא צפויות בהקשר של סביבה לימודית ולהישאר חיובי כמדריך תוך כדי עשייה.
· הערכת הסביבה הלימודית- יכולת השיפוט בנוגע לסביבת האימון שיצרת, הערכה של איכות האימון וכיצד ישפיע על השחקנים וישרת את הצרכים שלהם, זאת אומרת האם האימון משרת גם צרכים אישיים של שחקנים ונותן לשחקנים הצעירים אחריות, מחויבות ובחירה ?
· מיומנויות מתודיות- היכולת ליצור זיקה חיובית עם העברת מידע יעילה לשחקנים צעירים תוך כדי שימוש באסטרטגיות המתאימות ביותר ובמדיה מגוונת.
· זיהוי צרכים בהתפתחות- היכולת לזהות את הצרכים להתפתחות השחקן או הקבוצה ותכנון פעולות ראויות ואימונים ייחודיים על מנת לענות על צרכים אלו.
· תכנון פעילויות לימודיות- היכולת לתכנן פעילויות נכונות ואימונים יצירתיים כחלק מתפיסה רחבה יותר ארוכת טווח יותר של התפתחות השחקן (תוך התחשבות בעקרונות המשחק והבטחת אסטרטגיה אשר מקיימות עקרונות אלו ומאפשרות אימון אפקטיבי של עקרונות אלו כגון: שימוש נכון בשטח המשחק, העמסת יתר, התניות, חוקים וכו').
· לאפשר למידה- היכולת לשלוט ולנהל אימון עם קבוצות בעלות גודל שונה ולעזור תוך כדי כך לתהליך הלמידה שלהם.
· תמיכה אישית- היכולת להשתמש במגוון דרכים לתמוך בשחקנים באופן אישי, לעזור להם לקראת הבנה טובה יותר של המשחק ושיפור יכולות טכניות.
ועתה נביט אל תפקיד ההורה דרך עיניו של השחקן הצעיר:
· תנו לי לקבל את ההחלטות בעצמי על המגרש ומחוצה לו, אני צריך ללמוד לבד איך להצליח ואיך להיכשל.
· נסו לא להעיר לי כאשר אני נכשל. תנו לי את הזמן להירגע. הטעויות גם הן עוזרות לי ללמוד.
· נסו לא לעוץ לי יותר מדי עצות בדרך למשחק או בחזרה ממנו. תנו להרהר לבד במה שאני צריך לעשות או במה שהיה, זה עוזר לי   ללמוד.
· הקשיבו לי אם אני מעלה בעיה- לפעמים אני צריך פשוט שיקשיבו לי או- שזה פשוט עוזר לי ללמוד.
· תיזכרו שאני אדם צעיר ולא מבוגר קטן, ולעיתים אני לא רואה את הדברים כמוכם או מבין כלל מה שאתם אומרים.
· בואו למשחקים שלי ותיהנו- תמיד אעשה את הטוב ביותר.
· בבקשה אהבו אותי בגלל מי שאני ולא בגלל מה שאני יודע לעשות על המגרש. 
כל הילדים צריכים ללמוד שהחיים הם מסע מתמשך ללא יעדים ידועים מראש ושהמקום היחידי בו הצלחה באה לפני עבודה הוא במילון. קל יותר בתמיכת מדריך והורים לשחקן הצעיר לקבוע לעצמו מטרות קרובות ולנסות לעמוד בהן כאשר המטרה העיקרית היא הכוונה להשתפר, בצעדים קטנים ועקביים. לעיתים ההתקדמות מהירה ויש לשמוח על כך, להעריך מחדש את מטרות השחקן וללכת הלאה. שחקנים צעירים רבים מתייאשים כאשר הם חושבים שנכשלו. הכישלון נקשר לעיתים קרובות לתוצאה או לציפיות לא ריאליות של מדריך או הורה. שחקנים, מדריכים והורים צריכים לדעת שיכולת באה בצורה של פעמון- מעלה ומטה . בזמנים קשים יותר השחקן זקוק לתמיכה מהמדריך ומההורים. שחקנים גם זקוקים לסבלנות והתמדה ואל להם לצפות להצלחה מידית או לשבחים שאינם מגיעים להם. שחקנים צעירים צריכים ללמוד כיצד להיות מאורגנים. פעולות פשוטות כגון: אריזת תיק האימון, ולוודא שהציוד שלהם נקי לפני אימון או משחק. באימונים עליהם לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות- לעיתים ניתן לתת לשחקנים להחליט באיזה גודל מגרש לבצע תרגיל מסוים או איזה הרכב שחקנים צריך להיות כדי להשיג מטרה מסוימת. כל אלה מספקים לשחקנים צעירים מסגרת אימון בה הם מקבלים אחריות, הערכה ואמון. הכבוד, אמון, הערכה ואחריות לשחקנים הצעירים מביא אותם להבנה שמשחק ההוקי לא מבטיח להם דבר מלבד הזדמנות מצוינת להביע את עצמם בדרך מהנה ויצירתית- ומכאן יש להם סיכוי טוב יותר להתפתח ולהיות אנשים ושחקנים טובים יותר.